Fischer.reismee.nl

Wet Sox

Vrijdag hebben we vanwege het slechte weer besloten om een dagje naar Boston te gaan. De stad waar de Amerikaanse onafhankelijkheid is ontstaan. We komen aan en parkeren onze auto in de haven (35 dollar!). Overal staan weer standjes die adverteren met whalewatching. De verleiding om nog een keer te gaan whalewatchen is voor papa toch wel erg groot.

Het begint vrijwel direct te regenen. Daarom besluiten we een tour te nemen met een trolley. Dat blijkt best wel leuk te zijn. Het is niet zo erg als een verstikkende bus en je hebt direct je persoonlijke gids. Er zijn 16 punten waar je in en uit kunt stappen. Onze eerste stop is in het historische centrum. Hier worden historische gebouwen afgewisseld met wolkenkrabbers. Ook loopt hier de Freedom trail langs. Die wordt aangegeven door een grote rode lijn over de grond en loopt langs alle historische gebouwen in Boston. Maar er is ook een Abercrombie en Fitch en daar gaat in het begin natuurlijk veel meer aandacht naar uit. Papa, die vindt dat de muziek in de winkel veel te hard staat heeft inmiddels de Quincy Market gevonden. Hier zat vroeger een overdekte markt en de Amerikanen hebben het natuurlijk omgebouwd tot een grote food court. Wat overigens wel heel smaakvol gedaan is. Tussen de grote pilaren kan je seafood, pizza, Grieks, Japans, hamburgers, koffie en nog veel meer krijgen. We proberen eerst een Lobster Roll (broodje kreeft) en een kopje Clam Chowder (soep van schelpdiertjes), lokale producten die erg goed smaken. Dan nemen we nog een stukje pizza van Regina's Pizza. Dat is ons aangeraden door een meisje bij Marylou's Coffee. Het smaakt allemaal erg goed.

Dan vervolgen we onze trolley tour. Het is al zo laat dat we niet meer uit kunnen stappen, maar dat maakt niet zo veel uit, omdat het inmiddels hard is gaan regenen. En vanuit de trolley krijg je ook een mooi beeld van Boston. Onze nieuwe chauffeur is een echte comedian, die vooral zichzelf ook erg grappig vindt. Wat opvalt is dat Boston erg veel mooie kerken heeft. Waaronder een kerk die helemaal rond is en geen ramen heeft (een soort toren). Volgens de chauffeur is de kerk zo gemaakt, zodat de duivel niet naar binnen kan en zich nergens in een hoekje kan verschuilen. Ook komen we langs Cambridge. Dat is een plaatsje aan de andere kant van de Charlson rivier. Niet te verwarren met de Engelse universiteit. Hier zijn wel de universiteiten van Boston gevestigd. De MIT (Massachussets Intsitution of Technoligy) en Harvard. Boston is trouwens een echte studentenstad. Van de 600.000 inwoners zijn er 250.000 student. Ook zien we nog het stadion van de Red Sox, het baseball team van Boston en de Boston Celtics, het basketbalteam. Beide teams doen het landelijk goed.

Achter in de trolley is het soms behoorlijk 'bumpy'. Het valt op dat overal in Amerika de wegen slecht zijn, met veel gaten en holen. Ook terwijl ik dit stukje schrijf, achter in de auto, word ik soms flink heen en weer geschud. De chauffeur heeft nog wel een passend grapje: It's not my fault, it's not your fault, it's the asphalt. Het laatste deel van de tour leidt door Beacon Hill. Een hele mooie buurt, met mooie straatjes, Dit is ook de duurste buurt van Boston. Een huis kost hier tussen de 2,5 en 25 miljoen dollar. En dan mag je niets aan het exterieur van het huis veranderen, omdat dat juist de buurt zo karakteristiek maakt. Als in een van de huizen zich een grote keten wil plaatsen, zoals Starbucks of Dunkin Donuts, moet het logo van die keten zich dus ook aanpassen aan het exterieur van de huizen. Zo krijg je dus middeleeuws uitziende uithangborden met in gouden letters bijvoorbeeld Dunkin Donuts of het logo van Starbucks.

Op de weg terug komen we door een tunnel. Volgens de chauffeur is er door de Amerikaanse overheid 16 miljoen in deze tunnel gepompt om de doorstroom van het verkeer in Boston te verbeteren, maar we staan alsnog in de file. Terug gekomen in het centrum struinen we nog een beetje langs de winkeltjes rondom de Quincy Market die veel lokale Baseball souvenirtjes aanbieden. Maar door de regen loopt dit vooral uit op Wet Sox. Eh.... Socks.