Fischer.reismee.nl

Warme en koude golfstroom

Tegen de verwachting in is het weer vandaag vrij goed. Maar het is wel erg broeierig. We hebben nog even met de gedachte gespeeld naar Boston te gaan, maar dat idee hebben we snel laten varen. Bij de koffie ziet Riemy twee knalrode vogels met een kuifje in de bosschages achter ons huis. Volgens het vogelboekje dat hier in huis ligt, zijn het Northern Cardinals.

We besluiten een uurtje op ons eigen strand te gaan zitten en na de lunch een nieuwe poging te doen het openluchtmuseum in Plymouth te bezoeken. Maar het is zo heerlijk op ons strand, dat we gewoon zijn blijven zitten (lezen). Tenslotte moeten we ook uitgebreid genieten van dit strand voor ons alleen. Af en toe nemen we een verfrissende duik in de bijna gladde zee. Wat een verschil met de golven van gisteren! De zee is hier overigens beduidend minder koud dan afgelopen dagen.

Het water aan de noordkant van Cape Cod, in de baai waar ook ons huisje aan ligt, is vele graden kouder dan dat aan de zuidkant van het schiereiland. Dat komt omdat de noordelijke golfstroom (uit Groenland) de Cape Cod baai instroomt en de warme, zuidelijke golfstroom langs de zuidkant van de landtong schampt. Voor zover wij het hebben kunnen zien, is het verschil niet zo groot dat er een afwijking in de vegetatie optreedt

Eind van de middag gaan we nog wel even naar Plymouth. Voor het open luchtmuseum is het dan te laat, maar het plaatsje is ook de moeite waard. We lopen door de oudste straat van Amerika met - de inmiddels bekende - houten huizen. Vlak bij het monument op de plek waar de pilgrimfathers ooit voet aan wal zetten, is een popconcert gaande. Op het podium staan een opa, vader en zoon (althans dat vermoeden wij) met verve bluesnummers ten gehore te brengen. Het klinkt niet slecht. Het publiek (met name ouderen) stroomt toe. Bijna zonder uitzondering heeft men een campingstoeltje bij zich. Ach ja, het poppubliek wordt ook een dagje ouder. Riemy ontdekt een leuk sieradenwinkeltje dat nog open is. Ze koopt er oorbellen voor Danique. En of we het openluchtmuseum deze vakantie nog te zien krijgen? Ik begin er een hard hoofd in te krijgen.

Chiene

Hi lucky people, wat een mooie verhalen, ik zou bijna jaloers worden. Jammer dat er geen foto's bij zijn van Martha's vineyard, ik zou die gingerbreadhuisjes toch wel graag hebben willen zien. Of ben ik te ongeduldig en komen ze later nog?
Wat zullen jullie het spijtig vinden om alweer bijna terug te moeten. Gelukkig dat jullie dat mooie weblog hebben gemaakt, dan kunnen jullie het nog eens terug zien allemaal.
Wat een hilarische foro's van jullie met die blauwe regenkleding aan. Hadden jullie zeker in Amerika gekocht?
Heel hartelijk dank voor alle prachtige foto's en verhalen. En nog veel plezier. Liefs Chiene.

Voor Chiene

Hoi Chiene, de foto's van Martha's Vineyard komen nog. het kost heel veel tijd foto's op de site te zetten. En soms doet het Internet het niet 100%. Inderdaad jammer dat we bijna weer terug moeten. Er is hier nog zoveel te ontdekken. Maar het is wel leuk om jou en Puck weer te zien. liefs van ons allemaal, Tineke

Pauline

Geniet van het prachtige Canada. Hopelijk zien jullie al die mooie dieren. We kijken uit naar jullie verhalen.