Fischer.reismee.nl

Thunderstorm

Maandag 19 juli

Vandaag hadden we een lui dagje. Noodgedwongen: het was slecht weer. We hadden gepland om eerst naar ons privéstrand te gaan en vervolgens naar het openluchtmuseum in Plymouth. Plymouth is een plaatsje aan de kust, iets ten noorden van Cape Cod. In 1620 gingen hier na een zware reis van twee maanden op het schip de Mayflower honderdentwee Pilgrimfathers aan land die het in hun vaderland niet meer zo gezellig vonden. Deze gebeurtenis markeert het begin van de moderne Amerikaanse geschiedenis en dat maakt Plymouth tot een begrip voor iedere Amerikaan. En dat heeft er ook toe geleid dat Plymouth nu een prachtig openluchtmuseum (Plymoth Plantation) heeft over de tijd dat de pilgrims hier begin 17de eeuw een nieuw leven probeerden op te bouwen. Maar wij moesten de Plymoth Plantation vandaag aan ons voorbij laten gaan. De thunderstorm die voor het einde van de dag was voorspeld, diende zich na het ontbijt al aan. En vervolgens heeft het uren geplensd. Voor de natuur wel goed, want het had hier al weken niet geregend. Na de lunch hebben Mark en ik boodschappen gedaan in zo’n mega supermarkt, zoals je ze alleen in Amerika hebt. Toen we terug reden, klaarde het plotseling op. En het werd meteen weer warm. We besloten een flinke wandeling langs het strand te maken, maar eigenlijk was het daarvoor al weer te heet. Dus zijn we halverwege op onze schreden terug gekeerd. En dus bleef het een lui dagje. Het enige dat ons van deze dag zal bijblijven is dat we ’s avonds op het journaal hoorden dat er zich niet ver bij ons vandaan een tornado aan het ontwikkelen was. Dat is voor dit gebied nogal bijzonder. Doordat het momenteel in de woestijnen in centraal Amerika zo verschrikkelijk heet is (Death Valley: 52 graden Cesius…), vormen zich richting het oosten, boven the Big Lakes heftige thunderstorms. Er wordt voor de komende dagen nog meer onweer voorspeld, maar voor morgen ziet het er goed uit.