Fischer.reismee.nl

Sequoia's

Zaterdag 26 juli
Ons huisje in de Redwoods Yosemite is precies wat we er van hadden verwacht. Een ruime en heel gezellige houten cabin met open haard en een grote veranda. De grijze eekhoorns om de cabin begroeten ons met speelse sprongetjes, de Steller's Jays, een soort blauwe woodpeckers, met wat gekrijs.
Vandaag staan de grote sequoias op het programma. Na een rustig ontbijt, iedereen is nog moe van de lange dag en reis van gisteren, besluiten we om 11.30 uur de bus naar Mariposa Groove te nemen. Het is erg vol in de bus en we moeten achterin staan. In de bus hangen foto's van Yosemite met spreuken, o.a de volgende van John Muir: What the eyes see only the soul can comprehend'. De chauffeur van de bus rijdt echter als een wilde beer naar boven
en Riemy wordt even later lijkbleek. De Nederlandse familie naast ons heeft een plastic zakje bij zich maar Riemy heeft het gelukkig niet nodig.
Bij de Groove aangekomen kun je kiezen uit een tocht met een karretje met aanhangwagen van een uur (lijkt ons niet zo verstandig) of zelf een trail lopen. Riemy is echter nog steeds minnetjes dus een uitgebreide wandeling wordt ook niets. We hebben nog wel een paar wonderen van de natuur kunnen aanschouwen. Wij Groningers meten natuurlijk alles af aan de Martinitoren en ook hier weer waren we onder de indruk dat er bomen bestaan die bijna net zo hoog zijn als onze Olle Grieze. Maar nog indrukwekkender was dat ze vele malen 'oller' waren. Er zijn sequoia's van bijna 2000 jaar oud.
Als eerste zagen we de Fallen Monarch. Een boom die 300 jaar geleden is omgevallen en nog steeds niet verteerd is. Ook lazen we op een bordje dat de zwakte van de bomen (zacht hout) juist hun kracht is gebleken omdat ze door het zachte hout niet voor bijv de produktie van meubelen gebruikt werden. En wat ook heel bijzonder is aan deze giganten is dat ze baat hebben bij vuur. De branden zorgen ervoor dat de kleinere concurrerende dennen verbranden en kostbaar mineraal voedsel leveren voor de zaden van de sequoia's. We hebben ons verder ook nog vergaapt aan een paar reuzen, maar we vonden het ook wel weer erg druk. Uiteraard ook weer Fransen en dit ook zeer luidruchtige Vlamingen. Door deze drukte had de ziel ook wat moeite om alles te bevatten. Dat gaat in Filzmoos toch vele malen beter.
Het middagprogramma bestond verder uit zwemmen in de Merced river die bij ons door het terrein loopt. Heerlijk schoon water en lekker verkoelend en maar een paar mensen. Het enige wat nog ontbreekt is een van Mechelen kayak verhuur. Helaas!
's Avonds hebben we nog een klein wandelingetje gemaakt in de buurt. Een paar herten waren op de golfcourse nog wel te zien, maar golvende beren helaas niet. Wat ons wel opviel was de rook die in het dal hing. Bij de receptie van de Redwoods gaven ze echter aan dat het vuur op 2,5 half uur rijden afstand was. Geen reden voor zorg en goed voor de sequoia's.