Fischer.reismee.nl

Land of Freedom

'Waarom komen er zoveel blanken en waarom willen ze al het land hebben?' vroeg Geronimo aan de generaal (gespeeld door Gene Hackman) in de film die ik vannacht nog heb bekeken. Tja, het waren onze Europese voorouders die het land in bezit hebben genomen ten koste van de Indianen. In het American Museum of Natural History in New York zagen we al een groot schilderij hangen met Peter Stuyvesant die met de daar levende Indianen onderhandelde.
Vierhonderd jaar later lijkt het wel alsof wij en de andere toeristen uit Europa het land Amerika weer overspoelen. Onderweg komen we heel veel (luidruchtige) Fransen, Belgen en Nederlanders tegen. Het land dat vrijheid zo hoog in het vaandel heeft staan, het land dat wij en onze ouders ook zeer dankbaar zijn omdat het Europa bevrijd heeft in WO II, is tegelijkertijd het land dat de meeste oorlogen ter wereld voert en waarin vrijheid met macht en geld te maken te heeft.
In het land van de vrijheid wil ik vandaag nog even het Indianen-gevoel vasthouden op onze reisdag van Page naar Beatty. Vanochtend hebben we, genietend van de vrijheid die het geld ons biedt, nog een duik genomen in het zwembad met het prachtige uitzicht. De Navaho Mountain steekt prachtig af tegen de blauwe lucht. Deze berg, die door de Navaho- en Hopi-Indianen als heilig beschouwd wordt, lijkt op de Rötelstein in Filzmoos. Volgens de Indianen is deze berg in het verleden ontstaan door Blue Body, Black Body en First Man en First Woman die de berg hebben opgebouwd met lava. De vrijheid van de Hopi indianen is overigens ingeperkt door de Navahos (misschien daarover later nog meer).

Nu gaan we echter richting Kanab eerst weer vooruit in de tijd aangezien Utah een uur `later`leeft. Dat is toch ook bijzonder dat Utah de vrijheid heeft om een andere tijdzone aan te houden.
In de giftshop van Kanab kopen we o.a. als afscheid van dit gebied de CD Canyon trilogy. We hadden natuurlijk al de Voice gevonden onder het bed in Kanab, die begeleid wordt met veel imponererend geblaas. Deze CD is daar een tegenhanger van met muziek van de Native American Flute, die lijkt op de muziek die we gisteren in de Antelope Canyon hoorden.(It quiets the spirit en calms the mind)
We genieten tijdens de reis weer de weidsheid en daarmee ook de vrijheid van het landschap. Op de plekken waar we op de heenweg nog heel veel zooi hadden gezien, viel het ons nu ook wel weer mee. We raken misschien wel gewend aan Amerika.
Op het dashboard brandt sinds Kanab een lampje maint dat waarschijnlijk een signaal is, dat de auto toe is aan een onderhoudsbeurt. We besluiten in Las Vegas de auto om te ruilen want we willen in de woestijn niet in de problemen komen.
Na Las Vegas rijden we de schemering in, nog steeds in de sfeer van de Indiaanse muziek. Langs de weg zien we een bordje dat ons waarschuwt geen lifters mee te nemen aangezien er gevangenissen in de buurt zijn. Daar zitten vast Amerikanen in die misbruik hebben gemaakt van de vrijheid die Amerika biedt om gebruik te maken van vuurwapens. Misschien beleven zij vrijheid nu ook op een speciale manier. Janis Joplin zong al: 'Freedom is just another word for nothing left to loose'.
Zonder lifters te hebben gezien, maar wel wat verkeersborden die met kogelgaten doorzeefd zijn, komen we rond kwart over 9 aan in Beatty. Het hotel (via internet geboekt ) stelt, zoals verwacht, niet veel voor, maar ja het was dan ook almost for free.