Fischer.reismee.nl

Hummingbird

Zondag de 20ste was een verregende dag. Dat komt dus hier ook voor. Jammer was dat het net gebeurde toen wij de Grand Canyon bezochten. We hadden onze bergschoenen nog niet aangetrokken of het begon te regenen en het hield niet weer op. Vanachter het raam van de Lodge hebben we nog wel een blik in de majestueuze kloof kunnen werpen. Maar al wat we zagen was schimmig en grijs. Je kon je een beetje voorstellen hoe het uitzicht zou zijn geweest bij helder weer. Dit was een slap aftreksel. Zelfs de chip monks (weer een andere squirrelvariant...) lieten zich vanwege de regen nauwelijks zien. Toen hebben we in de giftshop een trui voor Riemy gekocht (het was maar 22 graden, ze had het zo koud!) en zijn we weer huiswaarts gegaan. Jammer. Maar was het daardoor een verloren dag? Absoluut niet! Want we hebben zoveel bijzondere dieren gezien!

Om te beginnen zag ik 's ochtends, toen ik in de tuin bij ons huisje het weer in ogenschouw nam, bij een zonnebloemachtige opeens iets dat op een groot insect leek. Toen in beter keek, bleek het een heel klein vogeltje te zijn dat door een lange snavel honing uit de bloem zoog. Een hummingbird (kolibri)! Ik onmiddellijk de rest roepen, maar toen was het vogeltje natuurlijk al weer gevlogen. Wat volgde was een wat onrustig ontbijt waarbij er - onder geroep van 'ik zie er een!' - voortduren iemand naar de tuin stormde. Op een gegeven moment werd het wachten beloond en streek er een hummingbird neer op de theeroos waarop we van de ontbijttafel zicht hadden. Toen heeft iedereen ‘m goed kunnen zien. Prachtig vogeltje! Niet groter dan 9 cm, zwart kopje en witte onderbuik. We hadden al gelezen dat ze in de buurt voorkomen, maar we hadden niet verwacht ze in onze achtertuin te zien!

Het bleef niet bij de hummingbird. Onderweg naar de Grand Canyon zagen we diverse mule deers (herten). Wat een mooie, statige beesten zijn dat. En helemaal niet schuw, ook niet in het wild. Daarnaast vlogen er verschillende eagles over: die zijn hier zo gewoon als buizerds bij ons. En verder zagen we langs de kant van de weg een goot aantal wild turkey's scharrelen (erg lelijk!), gieren, die zich tegoed deden aan een of ander dood beest, en als toppunt: een coyote... Midden in het veld naast de weg liep iets dat op een grijze vos leek. We hebben hem door de kijkers goed kunnen bestuderen: het was onmiskenbaar een coyote! En alsof het niet op kon, zagen Riemy, Paul en Mark, toen wij bij de Grand Canyon Lodge uit de auto stapten, twee condors overvliegen. Die schijnen in dit gebied veel voor te komen.

Ondanks de regen was het dus toch een erg leuke dag. En bovendien: gezien wat we van jullie horen over het weer in Nederland, mogen we niet klagen over één regenachtige dag...