Fischer.reismee.nl

De tempel van Sinawava

Vandaag (zaterdag de 19ste) hebben we eerst rustig aan gedaan. Tegen het middaguur hebben we een lekkere cappuccino op het terras in Kanab genuttigd. Op het terras zaten drie Nederlandse families en een Amerikaanse mevrouw. Tja de dollar staat laag hè ... Vervolgens zijn we in een giftshop geweest. De dame die ons hielp, vertelde een en ander over de indianen. Ze worden nog steeds als tweederangsburgers beschouwd door de meeste Amerikanen. Het monument waar de 4 presidenten in steen gehouwen zijn, behoort nog aan de Sioux. Maar voor de rest is de indianen bijna al hun bronnen (land, water) afgenomen, zelfs door de Mormonen hier in de buurt.

Op deze zeer hete zaterdag (> 35grd) zijn we allemaal aan verkoeling toe: dus wilden we weer naar het Zion park. Helemaal bovenin het park (in de tempel van Sinawava ) is een wandeling langs de Virgin River die ons zeer aantrekkelijk leek.
De canyon met de hoge wanden is net een geweldige concertzaal. Door het mozaïek van vlakken aan weerszijden van de Virgin River horen we het water dan weer eens rustig kabbelen en dan weer luid stromen. De wandeling is heerlijk en rustgevend. De temperatuur is hier heel aangenaam ook al lijkt het soms alsof we door een tropische kas lopen. De wanden van kalksteen nemen heel veel vocht op en geven dat hier en daar ook weer in straaltjes af. Het doet een beetje denken aan de wandeling rondom de Gossausee in Oostenrijk.
Aan het einde van het pad staan stokken klaar en kun je verder de canyon in door het water. Dit is niet geheel zonder gevaar op dagen waarop plotseling een vloed op kan komen zetten. Maar vandaag is er zelfs op om 7 uur ‘s avonds nog geen wolkje aan de lucht dus waden we met onze waterschoenen verder door het bruine water. Riemy, die de hele dag een beetje minnetjes was, knapt helemaal op en vindt het zelfs jammer dat we op een bepaald moment besluiten om te keren. Ook op de wandeling terug heb je helemaal geen last van de andere mensen die daar lopen. Sommige stukken heb je helemaal voor jezelf in de natuur. De herten lijken helemaal niet bang te zijn voor ons en we hebben natuurlijk ook weer veel plezier van de squirels. Riemy zag ook nog een vis uit het water springen.
Ja, je kunt je heel goed voorstellen hoe hier vroeger de indianen één met de natuur waren en dit gebied als een tempel beschouwden.

En 's avonds hebben we bij een restaurant in de buurt nog een heerlijke forel gegeten. Alhoewel de forel als ‘regional' op de kaart stond, bleek deze uit Idoho te komen.

Carolien Wolff

Hallo,
Heb vanaf het begin heerlijk meegelezen en -gekeken.
Herken de verhalen en plaatjes voor zover ik er geweest ben. En ik herinner me dan weer hoe mooi ik de natuurparken vond, en altijd tijd te weinig had. Geweldig hoe jullie alles weten te verwoorden en te verbeelden.
Een heel goede reis, verder! Hartelijke groet, Carolien