Fischer.reismee.nl

Coral Pink Sand Dunes

Woensdag 17 juli. Gisteren hadden we een rustdag, nu is het de hoogste tijd om een van die mooie natuurparken in de omgeving van Kanab te verkennen. Met Zion, Bryce en de Grand Canyon wachten we even omdat er nog steeds kans is op thunderstorms en flushfloods in de bergen. De mevrouw van het touristoffice vertelde ons dat bij een flushflood (meestal veroorzaakt door een onweersbui een paar honderd kilometer verderop) de canyon opeens vol water stroomt. Daar moet je dan niet willen wezen. Voor de tweede helft van de week wordt er beter weer voorspeld.

Daarom gaan we vandaag naar het Coral Pink Sand Dunes State Park. Dit park, dat ongeveer 12 miles van Kanab ligt, is een geologische bijzonderheid. Midden tussen de redcliffs bevindt zich een uitgestrekt duinlandschap. De duinen, hier en daar behoorlijk hoog opgewaaid, zijn wonderschoon van kleur: een soort oranje. Aan de kleur is goed zichtbaar dat de zandkorrels afkomstig zijn uit het zandsteen van de redcliffs in de omgeving. De duinen ontstaan op deze plek doordat de wind, die deze zandkorrels met zich meevoert, met een versnelling (het Venturi effect) tussen de Moquitho en Moccasin mountains door waait en de zandkorrels in de vallei daarachter laat vallen.

We hebben er een wandeling van bijna een uur gemaakt. En dat was ook wel genoeg in de brandende zon! Maar het was prachtig. De kleur van het zand is uitzonderlijk mooi (we hebben wat in een zakje meegenomen!). En ook hier weer van die geweldige vergezichten. Aan de rand van de duinen groeiden allerlei bijzondere (woestijn)planten, zoals de Kenab Yucca (met kleine pompoentjes in de stengels) en een geel bloemetje, dat wij het zandroosje noemden. Mark heeft er mooie foto's van gemaakt. Verder schijnt er een woestijnratje voor te komen, dat nooit drinkt en genoeg heeft aan het vocht uit de zaadjes die hij eet... Riemy vond het minder leuk dat je er ook schorpioenen en slangen kon tegenkomen. Maar die hebben we niet gezien.

Na de wandeling hebben we nog een grot bezocht. In de grot bevond zich een museumpje waar je indianenpijlen, versteende voetafdrukken van dinosaurussen en fluoriserende mineralen kon bewonderen. De eigenaar van het museumpje heeft ons zijn hele familiegeschiedenis uit de doeken gedaan. Zo weten we dat zijn vader de grot in 1951 heeft gekocht (en er een bar annex danslokaal in inrichtte) en dat zijn grootvader (een van de Mormonen) in de gevangenis heeft gezeten vanwege veelwijverij (hij had er zes...).

Eind van de middag zijn we weer wezen zwemmen in het nieuwe, plaatselijke zwembad en 's avonds hebben we (voor de tweede keer achtereen!) een enorme T-bone steak op de grill gelegd. Zo lekker!

Chiene Karssenberg

Wat zijn jullie een schrijvers zeg, dat jullie dat nog kunnen opbrengen, als jullie al zoveel hebben gedaan.
Petje af hoor. Nee jullie niet, anders krijg je zulke verbrande gezichten en dan herkennen we jullie straks niet meer. Wat flauw hè, dat jullie moesten voorzwemmen, ze hadden toch ook wel even kunnen opletten als jullie in het water waren, jullie zijn toch geen kleine kinderen meer.
Wat een geluk dat jullie nog niet op de kustweg zitten, daar is het bar en boos met bosbranden en floods.
Fantastisch mooi, de foto's van de woestijn. En stoer ook zo helemaal naar boven ploeteren door het zand.
We hebben hier niet zulk mooi weer, eigenlijk regent het elke dag wel wat en de temperatuur is onder de 20 graden. Maar nu hoef ik niet te sproeien, dat scheelt alweer.
Met de beestjes gaat het heel goed, Dreumes is elke avond present, en eet met veel plezier z'n stukje vis.
Ook Blacky heeft het nog naar z'n zin, maar die heeft ook niet zoveel aandacht nodig.
Jewel zit elke dag in de kooi, onder de vijgenboom, heeft ie geen last van de regen en ook niet van de zon. Max heeft het naar haar zin in Ghana, en Wendela en Yann gaan volgende week naar Marseille.
Wij blijven intussen met plezier de forten bewaken, ook die van Cocky. Heel veel plezier en tot het volgende weblog. Liefs Chiene.

Trudy

Wat een prachtige verhalen, geweldig! Heel bijzonder om zo met elkaar zulke mooie dingen te beleven....
En leuk om zo 'mee te reizen'.............., prachtige foto's ter illustratie!
Hartelijke groeten,
Trudy

margot

Ha globetrotters,
Leuk om jullie reisverhalen te volgen. Die Pink Dunes (of orange dunes volgens Mark) lijken me fantastisch!
Ik blijf jullie volgen. Geniet lekker en sla alles goed op op jullie persoonlijke harde schijf, cq grijze massa, want zoveel indrukken kun je niet op het moment zelf verwerken, toch.... Goede reis en have fun!
Liefs, Margot

karin bennema

lieve allemaal, indrukwekkende zandbak. Jullie hadden de poezen mee moeten nemen. Ik moet zeggen dat het wel ontzettend leuk is jullie zo te volgen en mee te genieten. Wij vertrekken morgen naa r Frankrijk dus hier alvast ons Reisverslag" slapen eten drinken, drinken, golfen, slapen eten en drinken. Geniet nog van al het spannende en indrukwekkende wat komen gaat. Veel liefs karin en mannen

Paul Tineke Mark Riemy

Jullie ook een hele fijne vakantie gewenst in Frankrijk.
Heel veel golf-, drink-, slaap- en eetplezier!
Lieve groeten van ons allemaal