Fischer.reismee.nl

New York

Vannacht was het nog even wennen aan het ritme. Riemy was al `vroeg` (3.30 uur) wakker en had honger. Om 5.00 uur hoorde ik de vogels tsjilpen. De hele nacht door waren er ook wel mensen op straat in de City that never sleeps. Uiteindelijk zijn we om 12.30 uur Nederlandse tijd pas opgestaan. Na een lekkere Amerikaanse douche even croissants en cappucino halen op de hoek. In de typische bruine zakjes neemt iedereen zijn bestelling mee uit de winkel.
We zijn lopend de buurt gaan verkennen . Wat een indrukken. Voortdurend het ge`honk´ van auto´s . Hoewel je overal bordjes ziet staan dat toeteren een bekeuring van $ 350 kan opleveren, mag dat de pret niet drukken. De yellow cabs zijn in de meerderheid op straat, maar in New York hebben ze ook nog duidelijk geen SUV verbod.
Op onze wandeling naar Times Square beginnen al snel de vele verkopers van Citytours je lastig te vallen. Ik denk dat we er wel 100 tegen zijn gekomen. We lijken blikbaar nog teveel op toeristen. En dan komen we bij het toppunt van de westerse tijdgeest. Times Square . Zoveel en zulke grote reclameborden, uiteraard met het bekende cola merk, de kleuren rood en zwart dringen zich op, een visueel spektakel van bewegende beelden, maar ook vliegen er musjes. On broadway maken we ons op richting Empire state building. Aangezien mijn hele gezin links en rechts kijkt hoef ik niet 1 keer mijn gebruikelijke vakantieuitdrukking ` kijk eens hier jongens` te bezigen. New York komt je mede zo bekend voor vanwege de filmbeelden die je al eens eerder hebt gezien. Op een bus op de 5th Avenue zien we dat hij naar Harlem reist via Amsterdam. Even verder richting the public Library , ook weer bekend van de film`the day after tommorow`, komen we bij een kleine oase, het Bryant park. Erg leuk om te zien dat in een gedeelte onder de bomen een leesclub is ingericht. Terwijl Mark en ik op zoek gaan naar de koffie wordt Tineke (naar eigen zeggen) door een Amerikaan aangezien als filmster. Aangezien de koffie in de kiosk op is lopen we door. Op straat is er van alles te koop en ook zonnebrillen. Om de status van actrice nog eens kracht bij te zetten koopt Tineke daar een bril, Mark had er sowieso een nodig en ook Riemy gaat voor de bijl. Ondanks de vele hoge gebouwen vang je als wandelaar heel veel zon en die schijnt voluit vandaag.
De rij voor het empire state building is BIG, (het lijkt wel een Disney attractie) maar het wachten is de moeite waard geweest. King Kong wist wel waar je het beste overzicht hebt in deze jungle. Deze wolkenkrabber is met een hoogte van 422 meter in 1931 opgeleverd na 13 tot 14 maanden bouw. Onvoorstelbaar snel gaat ook de lift. Zelfs de duiven die we boven aantreffen kunnen hier niet tegenop. Wat een geweldig uitzicht boven, dat is een gevoel dat je graag zou willen delen. Dus dat Harm Ydo hier op de knieën ging voor Roland en hem ten huwelijk vroeg is goed voorstelbaar. If you are going to make it here you are going to make it anywhere. Wij halen de krant niet in NY en dat terwijl ik getrouwd ben met een look-a-like actrice, mijn zoon net Hamlet heeft gespeeld en mijn dochter met haar nieuwe zonnebril echt de show steelt.

Maar de show must go on. Macy´s op Broadway, het grootste warenhuis ter wereld, moet ook even worden aangedaan. De dollarkoers is namelijk heel vriendelijk voor zuinige Nederlanders.(Alhoewel een reis naar Amerika van 33 dagen, hoezo zuinig). Een goede plek voor mijn collega´s Bernard Bloem en Roel Smit van de Pabo. Veel merkpolo´s, ook die met het embleem van de poloruiter. Tineke heeft gelukkig iets van haar gading gevonden. Dat biedt mij natuurlijk weer de mogelijkheid om over mijn sportschoenen te beginnen, maar de vrouw van de kassa vond dat ik zo netjes haar instructies voor creditcard betaling volgde dat de sfeer er niet naar was om te zeuren.
Waar iedereen wel over wilde zeuren waren de zere voeten en vermoeide benen, dus we besloten om half vijf een tocht van 3 uur met een boot rondom Manhattan te maken. Clara en Richard hadden deze ook gedaan en waren er zeer over te spreken en terecht. Dit was zeer ontspannend en informatief. Zo kwamen we uiteraard ook lang het vrijheidssymbool, Ellis Island, de plek waar alle immigranten opgevangen werden, Wallstreet, De Trump toren,de plek waar de Twin Towers hadden gestaan, het gebouw van de VN, de kabelbaan bij de Queensborrowbridge (waar Spiderman gefilmd is), de vele mooie andere bruggen en eilanden rondom Manhattan en ach het is teveel om op te noemen. Mark heeft de Empire state building van alle kanten kunnen fotograferen. Voor ons zaten Amerikanen met Nederlandse voorouders, genaamd De Vries! Maar helaas geen familie van mijn collega´s op de PA.
We hebben naderhand een Yellow Cab genomen en waren rond 20.30 uur weer terug in ons appartement: even opfrissen en vervolgens met stokjes heerlijk Koreaans gegeten net om de hoek. Mede door die stokjes had iedereen voldoende beweging gehad en zijn we om 22.30 maar lekker naar ons appartment gegaan . Ik verbeeld me elke keer dat de conciërge `HOI`tegen ons zegt. Ach je hoort hier zoveel talen in New York, het zou me niets verbazen. Terwijl de rest al lekker ligt te slapen, geniet ik nog even na met op de achtergrond nog wat typische New Yorkse sirene-geluiden: ook die kennen we van de films.

Reacties

Reacties

Marten en Margreet

Hallo Paul en fam.
Blij te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en leuk om zo'n duidelijke impressie van New York te krijgen. De fam. de Vries, zou fam. van mij kunnen zijn, alleen die wonen vooral in Canada. Ik ga morgen een hele andere reis maken en wens jou en je fam. nog veel mooie indrukken en ervaringen.
Groeten van Marten en Margreet

Reinder

Ha Paul & Co.
leuk zo'n webverslag. Ga ik gezellig volgen.Heb jullie tent in limbeurg niet nodig gehad, wel meegesleept, helaas. Was zulk klotenweer, dat we besloten om een trekkershut te betrekken. Slecht weer dus. Nu (vrijdagvaond weer thuis), benieuwd naar jullie nieuwe indrukken.
Veel plezier op jullie wereldreis!!!
Reinder

Marjon

Hoi Paul & family

Goed te lezen dat jullie inmiddels in het grote USA zijn gearriveerd.
Leuk om jullie reis op deze manier te mogen volgen.
Ik wens jullie heel veel plezier,dat zal wel lukken niet?
Morgen reis ik af naar Filzmoos, ben benieuwd wat dat voor een ervaring wordt.

Groetjes uit Zwolle ,
Marjon

Chiene Karssenberg

Wat hebben jullie het leuk zeg, en wat fantastisch om een vrouw te hebben die op een filmster lijkt, dat straalt toch ook wel een beetje op jullie af. Pas maar op dat ze niet naar Hollywood gaat.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat Ronald Trump elke dag met de trap naar boven ging en ook weer naar beneden, om in goede "shape"te blijven, maar als ik zo die foto van dat hoge gebouw zie, vraag ik me af of dat echt zo was.
Wat een spannend begin van de reis hadden jullie trouwens zeg. Met de beesten gaat het goed, Dreumes staat altijd al ergens op de uitkijk om weer naar binnen te kunnen. Het weer valt best wel mee.
Veel plezier en tot de volgende foto's. Joop zit nag steeds op de zijne te wachten. Adres van Joop:
joopkarssenberg@gmail.com 't is maar dat je het weet. liefs Chiene.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!