Fischer.reismee.nl

Dag 1

9 juli

Vandaag is het dan zover: we zijn vertrokken! Als ik dit schrijf zitten we ergens hoog (10.000 m) boven de Atlantische Oceaan. De vlucht verloopt voorspoedig. Nu wel, want vanmiddag bij vertrek hadden we vertraging. Ons vliegtuig was bij de landing op Schiphol midden in een troep vogels terecht gekomen. Een aantal was daarbij door de linkermotor gegaan. De gezagsvoerder liet omroepen dat de vogels het niet hadden overleefd (zelfs de soort was niet meer te achterhalen...) en dat ze extra tijd nodig hadden om de motor weer schoon te maken en te checken. Daar had (uiteraard) niemand bezwaar tegen.

Met ruim een uur vertraging stegen we om 14.20 uur (Nederlandse tijd) op van Schiphol voor een vlucht van ca. acht uur naar New York. Een hele zit! Maar met een filmpje, een boekje en een slaapje best uit te houden.

Wel raar zo'n hele dag zitten. Gisteren en eergisteren waren we nog vreselijk in de weer met alles in te pakken. Of liever gezegd met in- en uitpakken, want er gaat niet zoveel in zo'n koffer als de bergschoenen en wetsuites ook mee moeten. Dat passen en meten valt niet mee als gewend bent om met de auto op vakantie te gaan. Reizen per vliegtuig vergt een heel ander ‘inpakdenken'. Dus de voorraden shampoo zijn thuis gebleven, evenals diverse T-shirts, broeken, blouses en schoenen. Ik vrees alleen wel dat we de hele vakantie zullen moeten horen dat het schandalig is dat Paul zijn sportschoenen niet mee mochten. Nou ja, dan is het gezeur de komende weken voorspelbaar. Dat is ook wat waard!

Het is inmiddels negen uur (Nederlandse tijd). Over ongeveer een uurtje landen we in New York. Dan is het daar vier uur 's middags. We gaan dus nog een lange dag (nacht?) tegemoet. Het is in ieder geval goed om te weten dat we in New York door Mayor Bloomberg persoonlijk van het vliegveld zullen worden gehaald. De eigenaren van het appartement, dat we daar huren, hebben ons laten weten dat de burgervader een van zijn yellow cars zal sturen met ‘his personalized name on the side: Taxi...'

20.00 uur (New Yorkse tijd; bij jullie is het 3 uur 's nachts). Ons appartement is prachtig! Midden op Manhattan, vlak bij het Central Park en Times Square. Wat een stad. Tijdens de taxirit van JFK naar ‘the city' hebben al wat eerste indrukken opgedaan. Het contrast tussen de ene en de andere kant van de Hudsonriver is gigantisch: in the city wordt geïnvesteerd; alles is (zoals Mark zei) goed onderhouden. Daarbuiten is het een zootje. Over de stedenbouw en architectuur op Manhattan is nagedacht. Daarbuiten overduidelijk niet.

Paul en Mark hebben boodschappen gedaan. De winkels zijn hier 24 uur open. The city that never sleeps. De clichés blijken weer eens waar te zijn. Riemy is intussen in slaap gestort. De mannen komen thuis met koude zalm en salade. En ik dacht dat we hier alleen maar Mc Donalds zouden krijgen.

karin bennema

lieve allemaal,

de eerste uren van jullie reis klinken ons al als muziek in de oren. Daan en Karin gaan absoluut voor de 24 uurs winkelopeningswet. Maak veel foto's van jullie appartement. De "we moeten echt naar New York ' druk wordt hier hoog.
Voor wat het waard is, in nederland , zeker in Delft regent het onophoudelijk. Met ander woorden jullie missen hier niks en zo te horen wij des te meer. Geniet !!!! Laat ons ook even weten als de koude zalm overgaat naar the real chinees food uit china town.
liefs karin

trudy kooij

dag Paul, fijn dat jullie goed zijn aangekomen, ik wens jullie een mooie vakantie. leuk om jullie berichten te lezen, reis ik een beetje mee...
hartelijke groeten,
Trudy

Harm-Ydo

wat leuk om te lezen dat jullie op pad zijn!! we zijn zelfs een beetje jaloers!! dus geniet ook maar namens ons.

En als jullie de Empire State Building zien moeten jullie maar even aan ons denken want ons huwelijks aanzoek daarboven zal ons altijd met dit gebouw blijven verbinden!!

Geniet van de stad!! Tip : Rondleiding VN gebouw!! zo bijzonder om in de zaal van de veiligheidsraad te staan die je zo goed van TV kent!!

En Ellis Island vonden we ook heel bijzonder!

geniet geniet geniet!!!

liefs aan allemaal!!!