Fischer.reismee.nl

Be ready to smile!

Woensdag 17 augustus

Seattle kennen we vanwege de film Sleepless in Seattle met Tom Hanks en Meg Ryan. Leuke, romantische film! Gelukkig hebben wij allemaal voldoende geslapen. We vertrekken om half tien en na bijna twee uur rijden komen we aan in deze big city van Washington.

Seattle is zo'n echte Amerikaanse stad. Van afstand zie je de wolkenkrabbers oprijzen. En natuurlijk de Space Needle die we vandaag willen bekijken. Maar eerst moeten we de auto kwijt downtown. En op zoek naar een Starbucks. Niet zomaar een Starbucks. In Seattle staat de allereerste Starbucks. Geopend in 1971. Het is natuurlijk leuk om daar koffie te drinken. Maar dat hebben we niet gehaald. Er zijn er wat die hoge nood hebben (deze keer de mannen!), dus zijn we de eerste de beste Starbucks op de hoek bij de parkeergarage in geschoten. Daar horen we van het personeel dat het doorgaans in de Starbucks der Starbucksen heel druk is en dat er meestal een lange rij staat. Na wat geaarzel en getwijfel besluiten we om dan toch maar ter plekke de koffie te nemen. Want die smaakt toch overal hetzelfde.

Na de koffie lopen we naar Pike Marketplace. Een must see in Seattle. Dit is een mooie, oude overdekte markt waar ze oorspronkelijk de vers gevangen vis verhandelden. Tegenwoordig wordt er nog steeds veel vis verkocht, maar ook bloemen, t-shirts, sieraden, lederwaren en andere toeristenmeuk. De vishandelaren hebben een soort ritueel om, wanneer de koop gesloten is, elkaar met veel geschreeuw de vis toe te gooien om 'm uiteindelijk in te pakken. Daarbij vliegen er ook vissen over de toeristen heen. Hilariteit alom! Hartstikke leuk om zo even over de Marketplace heen te slenteren.

Aan de buitenkant van de Marketplace bevindt zich ook de eerste Starbucks. Er staat een enorme rij van mensen die naar binnen willen. Wat zijn wij blij dat we de koffie elders gehaald hebben.

Na de lunch - een heerlijk broodje Falafel dat we in het stralende zonnetje op het grasveld naast de Marketplace genuttigd hebben - lopen we richting de Space Needle. Dat is nog wel een eindje lopen, maar daardoor krijgen we meteen wel een beeld van de stad. De Space Needle is in feite de Eifeltoren van Washington, neergezet ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in 1962. Prachtig ding. Het roept associaties op van een ruimteschip dat bezig is met stijgen (of dalen). Dat schijnt dan ook precies de bedoeling te zijn (gebouwd op het hoogtepunt van het ruimtetijdperk).

Onderweg naar de lift - die ons in 80 seconden naar boven (605 feet) zou brengen - komen we langs plaatjes van het bouwproces van dat ding. Griezelig - zeker voor mensen met hoogtevrees - om te zien hoe dat toen ging. In het onderschrift wordt vermeld dat ze er trots op zijn dat er geen enkele arbeider tijdens het bouwproces is omgekomen...

Vlak voordat we de lift in gaan wordt de onvermijdelijke foto van ons gemaakt. Boven de fotgraaf hangt een bordje: be ready to smile.... Ja, dat hoef je ons geen 2 keer te zeggen!

Boven hebben we een fantastisch uitzicht over de stad. En niet alleen dat, we kunnen zelfs de Mount Reinier en de Mount Olympus zien liggen. Het is prachtig, helder weer. Maar wat is dat? Het lijkt wel of het ding beweegt. Oh ja, dat is ook zo..... Het bovenste gedeelte draait heel langzaam rond op een motortje van 1 pk.

De terugweg naar het centrum leggen we af met de monorail. De voeten doen al behoorlijk zeer. Maar de kiezen gaan nog even op elkaar, want we willen nog langs de Public Library die in 2004 is gebouwd door - jawel - een Nederlandse architect: Rem Koolhaas. Zowel van binnen als van buiten een fraai gebouw. Heel transparant en licht.

Daarna moeten we echt even zitten. We zijn in de buurt van de Starbucks waar we die ochtend koffie hebben gehaald. Daar hebben ze van die lekkere, grote lederen hangfauteuils....

Tot slot willen we nog even langs het Pionier Quarter, het historische stadscentrum. Dit zou volgens de toeristenfolders een hippe buurt zijn met leuke cafeetjes en winkeltjes. Dat lijkt ons een gezellige plek om wat te gaan eten. Het valt een beetje tegen. Het is wel een leuk buurtje met mooi gerestaureerde oude panden waarin galerieën, winery's, boekwinkels en restaurants huizen. Maar het is er op een rare manier heel erg leeg. Misschien zijn we te vroeg en moet het uitgaansleven er nog op gang komen. Maar doordat het zo leeg is vallen de vele daklozen en bedelaars die er zijn erg op. En daardoor hangt er een wat unheimisch sfeertje.

Dus gaan we maar terug naar Pike Marketplace. Daar - hadden we gezien - kun je op verschillende plekken vis eten. En dat hebben we dus gedaan: in het hart van de Marketplace een vispotje (met veel friet erbij) gegeten bij het famous Athenean Seafood Restaurant. Met uitzicht op de haven.

En wie zien we daar? Tom Hanks dinerend aan een tafeltje met de schoonzoon van Archie Bunker(All in the family). Op een foto aan de muur weliswaar, maar toch in dit restaurant.

Sjam

Tja, .............. stadswandelen, starbucksnippen, terrasjezoeken, vroegmettennisstoppen, pazoonzeveren, tinekeciteren, wallmartwatchen en nog veel meer leuke dingen, maar ja dat was niet waar ik om vroeg ............ slechts een simpel bewijs van "echt zwemmen"........ gelukkig is de vakantie nog niet voorbij!
In blijde afwachting en nog veel plezier toegewenst, Sjam

Tineke

@ Sjam: er is een heleboel zwembewijs onderweg! Je zult versteld staan! Het uploaden van de filmpjes neemt veel tijd in beslag. Daarom duurt het wat langerr. Ik snap trouwens niet waarom ik hier op in ga....