Fischer.reismee.nl

Wat je van beren leren kan..

Vrijdag 12 augustus gaan we weer naar de andere kant van het eiland, naar Tofino. (zeg maar voorbij Rotterdam qua reistijd). Riemy heeft het muziekje voor het stukje van vandaag al gevonden, een cover van het door Jungle Book bekend geworden lied ‘Bear nesceseties’ of in het Nederlands ;’Wat je van beren leren kan’.

Want vandaag gaan we de Bear watch tour doen!! .

Tofino is een heel leuk plaatsje , weer met houten huisjes en veel first Nation people zoals de Indianen in Canada nu genoemd worden. De sfeer is een beetje jaren 70, een plek waar je kunt ‘chillen’ en surfen aan de ene kant met een prachtige long beach. En aan de andere kant het startpunt van de ‘bear’ en ‘whale-watch’ toeren of een tochtje met de kano of het watervliegtuig. Kortom the place to be op Vancouver Island, helemaal als je jong bent.. We kijken al uit of we Nina en Jelle niet toevallig hier tegen komen met hun volkswagenbusje , want die zouden zich hier zeer thuis voelen. Wij ook!. Als we bij Jamies aankomen in Tofino zie ik daar een bekend gezicht op de veranda. Niet Jelle of Nina maar Peter , een oud tennismaatje, die ik nog regelmatig bij de AH in Groningen zie. Hij heeft met zijn gezin ook een tour geboekt om 13 uur. Zij gaan echter met de overdekte boot. Wij met de zodiac!

Op de Zodiac dien je een survival-suit aan te hebben, .dat lijkt op een rood pak van een brandweerman. Ook mutsen en handschoenen worden uitgedeeld terwijl het 25 graden is;-)

Onze gids is Jeff een 'First Nations person' die ons iets vertelt over zijn stam die aan de overkant al 5-, misschien zelfs wel al 10.000 jaar woont. Hij leidt ons langs een eiland met zeearenden. Die zijn hier duidelijk in grotere getale dan op Lauwersoog.

Daarna verlaten we de haven en met een snelheid van 65 km per uur en wapperende haren scheren we over de gladde binnenzee. Die zodiac is veel comfortabeler dan we dachten . Wat een schitterend landschap , de spiegelgladde binnenzee omringd door glooiende groene bergen met op achtergrond hier en daar de gletsjers die wit afsteken. Wat een heerlijke ervaring. Het doet denken aan de rit in de trucks met Indianen naar de Antelope canyon.

Na 40 minuten varen komen we bij ‘het gebied waar de beren normaal gespot worden. Als eerste zien we echter wat zeehondjes lui aan de kant liggen. De orca’s komen zelfs tot hier volgens Jeff om zo af en toe een lekker hapje te verorberen.

We varen verder en blijven de kant afspeuren naar beren. Opeens meldt Jeff dat in de buurt een moeder met een klein beertje is gespot. Ha, nu gaan we het meemaken , voor het eerst in ons leven in de vrije natuur een ‘wilde ‘beer zien.

Er liggen al 2 andere bootjes te kijken. En ja dan zien we ze !.

De kleine beer huppelt mooi achter zijn moeder aan en vindt in de uitstekende stammen aan de kant een mooie speeltuin. Een prachtig gezicht.

Jeff vertelt ons het nodige over de zwarte beren. Er zijn er ongeveer 5- tot 7000 in deze omgeving. Ze leven solitair. Na de daad verdwijnen de mannetjes en laten de opvoeding aan de moeders over. Ze zoeken hun voedsel als het eb is . Jeff heeft al een aantal ontmoetingen gehad met beren in zijn First Nations-dorp, De beren zijn meestal banger voor de mensen en met wat geluid snel te verjagen. Jeff neemt ons mee naar een andere creek. We zijn hier helemaal alleen, geen bootje te zien, geen andere mensen, maar wel 2 jonge black bears!!

De hele boot houdt zijn adem in terwijl Jeff de Zodiac heel dicht bij een van de beren laat komen. We zien de beer de stenen rollen en we horen hem de schelpjes opeten alsof het cornflakes zijn. De beer trekt zich weinig van ons aan, kijkt af en toe even onze kant op, maar concentreert zich helemaal op zijn eten. We zijn misschien 5 meter van hem vandaan en genieten volop!!

Wat een dag , deze kan zeker ook tippen aan de eerste keer op walvistocht bij Cape Cod waar de jonge humpback uit het water sprong.

Als we terug varen beseffen we: Wat je van beren leren kan , van echte beren leren kan is: dat je je niet door anderen moet laten storen en je moet richten op de belangrijke zeken van het leven.’Forget about your worries and your strife . The bear necessities of life will come to you’

Voor ons fantastisch om dat met het hele gezin te doen, ook denkend aan opa Grote Beer(die precies 3 jaar geleden is gestorven).

Het was een bere goede dag !!

Chiene

Wat een spannend verhaal weer, jullie boffen toch maar, dat jullie zelfs meer zien dan jullie verwacht hadden te zien. Eigenlijk zouden jullie wel een reisboek kunnen schrijven voor mensen die plannen hebben ook een reis naar Canada te ondernemen. Je krijgt er al zin in als je het leest.
Als het goed is, dan zitten jullie inmiddels nabij Seatlle, ik hoop maar dat het daar ook zo leuk is.
Hier is aslles OK, met Puck gaat het heel goed, ik weet nog steeds niet of er donderdag nu iemand (Moniek) is om voor haar te zorgen. Ze zeggen elke dag op het weerbericht dat het mooi weer is, tot nu toe is dat niet zo, maar voor donderdag voorspellen ze een warme dag, en dan is het een beetje sneu als ze de hele dag binnen moet blijven. Moet ik het anders even aan jullie buurvrouw vragen? Je kunt het nog laten weten voor ik woensdag wegga. Liefs en groetjes.

Tineke

@ Chiene, fijn om te horen dat het goed met Puck gaat! Met jou ook alles goed? Ja, Monique zorgt donderdag voor Puck. Komt goed! Liefs van ons allemaal.